Er du sliten? Alle er jo det, innimellom…

Hvordan forklarer du det til de som ikke forstår, som ikke vil forstå. Som bare henger seg opp i at «man er sliten». Jeg er ikke sliten slik som andre som ikke har ME. Jeg er sliten sånn som jeg blir når jeg har gjort mer enn jeg burde. Jeg er «tom for pulver»som min søster pleier kalle det. Det er tomt i energibanken min. Og det tar mye lengre tid for meg å fylle opp den kontoen enn det gjør for andre. Det holder ikke med en god natt søvn.

En god natts søvn, hva er det? Husker ikke lenger hvordan det føltes å våkne etter en god natts søvn. Jeg våkner mer sliten enn da jeg la meg. Uthvilt, aner jeg ikke hva er.

Vanskelig å finne et dekkende ord for hvordan det er å være sliten med ME. I dag er en sånn dag. En dag hvor kroppen er blytung, det er slitsomt bare å sitte oppreist. Hodet er fylt med bomull der hjernecellene skulle fungert, og resten er fylt med tråder som iler smertesignaler. Nesten så man føler seg tungpustet også. Det verker i fingre og tær, armer og ben, rygg og nakke. Egentlig vil jeg bare begrave meg under dynen og bli borte – til i morgen. Men, jeg vet det ikke hjelper (for meg) jeg vet jeg ikke klarer slappe av, det er for vondt å  ligge. Best å komme seg igjennom dagen. Kjøre mann til behandling og barn til avtaler. Forsøke fungere som best jeg kan, uten å måtte tenke for mye. Bare sløve gjennom dagen. I morgen blir det sikkert bedre. 

En god natts søvn, hva er det? Husker ikke lenger hvordan det føltes å våkne etter en god natts søvn. Jeg våkner mer sliten enn da jeg la meg. Uthvilt, aner jeg ikke hva er.

Jeg er den jeg er, her og nå. Etterpå vet jeg ikke hvordan jeg er. 

Men jeg hadde det gøy i går – og har så fin og ren bil i dag 🙂

 

 

4 tanker om “Er du sliten? Alle er jo det, innimellom…

  1. Ikke lett å forklare denne slitenheten, nei. Ikke alltid for seg selv heller 😉 Jeg bruker gjerne utmattet, eller tom for energi, men det er jo flere symptomer enn det også.
    Håper du får bedre dager, og netter, snart 😊

    • Takk takk – ble heltomt nå i ettermiddag. Men bedre blir det etterhvert 🙂 håper du også får gode dager fremover og får nyte den deilige våren ☀️

    • Takk så mye – du også. Det er mange forklaringer og like mange ord og vel så mange former for sliten/tom osv… Vi får holde på så godt vi kan og forsøke beholde humøret oppi alt 😊👍

  2. Bilen min ble ren i forgårs og nå er jeg helt utslitt enda den vasket seg selv på bensinstasjonen! Er helt enig i at ordet sliten ikke alltid strekker til når man skal beskrive den dårlige ME-formen. Jeg bruker av og til og si at jeg er «veldig dårlig», når jeg har slike betaledager. Tror det kan være litt lettere å forstå for enkelte.

Hvilke tanker har du? Hvordan har du det i dag?